بهمن 89 - پاسداری از سنگرهای ایدئولوژیک

شما تا 25 ثانیه ی دیگر منتقل می شوید

با عرض خسته نباشید به دوستان عزیز ،
از امروز دیگه روی سیستم ایجاد و مدیریت سایت وی سی پنل مطلب مینویسم ،
الان هم در حال انتقال مطالب وبلاگم با کمک سیستم انتقال مطالب وی سی پنل به سایت جدیدم هستم .
شما تا چند لحظه ی دیگه به طور خودکار به سایت جدید وارد می شوید ...
اینم آدرس سایت : http://testuser.vcp.ir


بهمن 89

عنوان :اجتهاد مقام معظم رهبری(زیدعزه)
متن :

سلام
اصولاً مرجعیت دارای معیارها و شرایط علمی و عملی متعدد می‏باشد که تعداد
اندکی از میان مجتهدین و علمای هر عصر به این درجه نائل آمده و در میان این
مراجع هم گاهی فقط یک نفر به عنوان مرجع کل و ریاست عامه شیعیان مطرح
می‏شود. مهم‌ترین شرایط و معیارهای مرجعیت عبارتند از: فقاهت، عدالت،
تقوی‏، اعلمیت، شجاعت، آگاهی به اوضاع زمان و مکان، کثرت تحقیقات و
تألیفات، داشتن توان مدیریت امور مسلمین ، افتا دادن و تقلید برخی مقلدان و
... .
نکته
قابل ملاحظه در این شرایط این است که مسأله مرجعیت امری نیست که یک شبه و
یا با معرفی و تبلیغات بتوان آن را به کسی اعطاء کرد، زیرا علاوه بر داشتن
شرایط علمی و عملی مطرح‌شده، احراز این شرایط و به تعبیری شهرت یافتن در
کسب این شرایط در میان بزرگان و مجتهدان حوزه و عموم مردم، نیز مورد توجه
است. این مطلب نیز امری نیست که به صورت آنی ایجاد شود، بلکه تدریجی بوده و
پس از سال‌ها مجاهدت علمی و عملی بوجود می‏آید. و سپس مورد پذیرش سایر
مجتهدان و مجامع علمی حوزه های علمیه قرار می گیرد.و آیت الله خامنه ای نیز
یک فقیه و مجتهد عادل می باشد و این گونه نیست که فقاهت و اجتهاد را در
زمان تصدی مقام رهبری یا ریاست جمهوری بدست نیاورده بلکه قبل از انقلاب آن
را کسب نموده اند.وکسانیکه منکر این قضیه هستند به آنها می گوئیم شما به چه
کسی مجتهد می گوئید اگربه کسی مجتهد می گوئید که ازمجتهدین اجازه اجتهاد
گرفته باشد این امردر مقام معظم رهبری صدق می کند.به نمونه هائی ازنظرات
مجتهدین اشاره می کنم: حضرت آیت الله فاضل لنکرانی می فرماید ایشان ( مقام
معظم رهبری) اهل نظر و اجتهاد هستند. 20 سال پیش (قبل از انقلاب) وقتی در
مشهد، در مسجد گوهرشاد با ایشان برخورد کردم. آن موقع ایشان از مدرسین
محترم مشهد بودند. پرسیدم چه چیزی تدریس می کنید می فرمودند مکاسب از مهم
ترین و مشکل ترین کتب علمی ماست. به نظر من ایشان (مقام رهبری) یک فقیه و
یک مجتهد است به نظر من کسی که در سالهای طولانی در جهان سیاست، اساتیدی
چون امام امت داشته و خودش دارای استعداد سرشار است چنین فردی داری مقامات
بلند از درک سیاسی است
[1].
آیت
الله امینی
می فرماید: حضرت آیت الله خامنه ای _ دامت برکاته _ در فقاهت و
اجتهاد به مرتبه ای است که برای تصدی مقام ولایت و رهبری، صلاحیت کامل
دارد
.[2]
آیت
الله مؤمن می فرماید: هنگام رای گیری در مجلس خبرگان برای رهبری حضرت آیت
الله خامنه ای اجتهاد معظم له با قیام هیأت شرعیه نزد این جانب ثابت بود؛
ولی بعدا به واسطه حضور در جلسات مباحثه فقهی، شخصا به اجتهاد ایشان پی
بردم و اکنون شهادت می دهم که معظم له، مجتهدی عادل و جامع الشرایط می باشد
.[3]
آیت الله یوسف صانعی می فرماید: آیت الله خامنه ای، نه تنها مجتهد مسلم می باشد، بلکه فقیه جامع الشرایط واجب الاتباع می باشد[4].
آیت
الله جوادی آملی
می فرماید: اجتهاد و عدالت حضرت آیت الله جناب آقای حاج
سید علی خامنه ای _ دامت برکاته _ مورد تایید می باشد. لازم است امت اسلامی
_ ایدیهم الله _ در تقویت رهبری معظم له در بذل نفس نفیس، در هیچ گونه
نثار و ایثار دریغ نفرمایید.[5]
در
این باره جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که مرکب از ده‏ها مجتهد مطلق و چندین
مرجع تقلید می‏باشد حضرت آیت‌الله خامنه ‏ای، را به مرجعیت پذیرفتند.
اعلامیه جامعه مدرسین به این معناست که حداقل شانزده نفر از مجتهدان و
خبرگان ایشان را مرجع تقلید جامع‌الشرایط می‏دانند
.
هم
چنین در هنگام تصدی ولایت امر پس از رحلت امام خمینی(ره)، آیت‌الله‌العظمی
اراکی(ره)
و آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی(ره) اجتهاد ایشان را تایید کردند
.
واگرشما
به شخصی مجتهد می گوئید که دارای مقام علمی وفقهی بالا باشد این امر هم
درمقام معظم رهبری صادق است وشاهد بر این، جلسات درس خارج ایشان است بنابر تأئید همگان ازسطح بالائی برخوردار است.
ودرآخرباید
عرض کنم که کسانی که می خواهند به اجتهاد مقام معظم رهبری خدشه وارد  کنند این توطئه ای بیش نیست وچه بسا کسانی که قبلا به اجتهاد رهبری پافشاری می
کردند ولی الآن بنابرجریانات سیاسی و منافع سیاسی وفراجناحی منکر این قضیه می شوند وباید مواظب
باشیم در دام حرفهای چنین افرادی نیفتیم تا دنیا وآخرتمان را به خاطر منافع
سوء آنها از دست ندهیم.



[1] روزنامه رسالت، 22/3/68

[2] درر الفوائد فی اجوبه القائد، ص 19

[3] پیشین، ص 21

[4] پیشین، ص 17

[5] پیشین، ص 19










عنوان :جاهلیت مدرن
متن :

بحثی که امروز شروع می کنم در حقیقت ظاهر کردن چهره مخفی غرب(جاهلیت مدرن)از ظاهری پرزرق وبرق و به اصطلاح خودشان پیشرفته می باشد و در چند پست شواهدی خواهم آورد که مواردی که در عصر جاهلیت به وقوع پیوسته و مورد عذاب الهی قرار گرفته در چنین عصری که عصر تکنولوژی و عصر اینترنت وماهواره است درجوامع غربی که خود را مدافعین حقوق بشر می دانند به وقوع می پیوندد از جمله همجنس بازی،بی ارزش بودن زنان ودختران،آتش پرستی، شیطان پرستی،لواط،بت پرستی در انواع مختلف، بی‌بندوباریهای جنسی،تفاخر و...ودر ابتدا باید تعریف وتوضیحی ازجاهلیت داشته باشیم که مراد ازجاهلیت چیست؟ اصطلاح جاهلیت، بنابر نظر بیشتر مفسرین به دوره و فرهنگ عرب پیش از بعثت پیامبر، خصوصاً دوره فترت بین حضرت عیسی(علیه السلام) و حضرت محمد(صلی الله علیه وآله) که در آن هیچ پیامبری فرستاده نشده است و شرک و تاریک‌اندیشی در آن غلبه داشته است، اطلاق می‌گردد.
دکتر عباس زریاب درباره وجه تسمیه جاهلیت می‌نویسد: "چنانکه گولدزیهر در مطالعات اسلامی [1]به تفصیل بیان داشته است، مقصود از جاهلیت، نادان نیست. گولد زیهر با استناد به شواهد، جهالت را در برابر حلم می‌داند. مسلم است که جاهلیت در برابر اسلام است، بنابراین، مقصود از جاهلیت در قرآن، عصری است که با تمام موازین و ارزش‌های اخلاقی و دینی و فرهنگی درست در مقابل اسلام بوده است"[2]. وی از قول جواد علی می‌نویسد که در قرآن‌کریم [3]گاه هست که جاهل به معنای نادان نیست، بلکه انسان متکبر خود‌رأی است. زندگی عرب‌های شهرنشین و اعراب بادیه نشین عصر جاهلی، زندگی بدوی شبانی و دامداری قبیله‌ای بسته‌ای بود و به گفته حضرت علی(علیه السلام) حتی یک نفر که سواد خواندن و نوشتن داشته باشد میان آنان پیدا نمی‌شد[4]و اعتقاد به سرنوشت لایتغیر و دخالت ارواح شریر و از آنجا توسل به کهانت و فال و زجر و طیره و هاتف و جن و انواع قرعه‌کشی‌های قمارگونه میان آنان رواج داشت. شأن زن در حد اشیاء و جانوران بود و هنگام حیض او را طرد می‌کردند یا به انواع شبه طلاق‌ها او را بلاتکلیف و در حالتی که نه همزیستی بود و نه طلاق نگاه می‌داشتند و به او ارث نمی‌دادند حتی خود او را به ارث می‌بردند و چنانکه مشهور است بعضی از آنان دختران خود را زنده به گور می‌کردند و اگر هم او را زنده می‌گذاشتند، مرگ زودرس او را سعادتی برای خود می‌شمردند. قرآن کریم برای زن که در عصر جاهلی از ارث محروم بوده است، سهمی از میراث به اندازه نصف مرد مقرر می‌دارد.[5]کسانی که از موقعیت اجتماعی رقت‌انگیز و غیر انسانی زن در عصر جاهلی اطلاع ندارند، با تکیه به ارزش‌ها و عملکرد امروزه و حقوق عرفی، انتقاد می‌کنند که چرا سهم‌الارث زن به اندازه مرد نیست، غافل از آنکه در جهان باستان، حتی در حوزه ادیان، غالباً زنان ارث نمی‌برده‌اند و حکم الهی در قرآن، یک گام بزرگ در اصلاح وضع زنان بوده است. قرآن کریم و فقه اسلامی تعدد زوجات را که حد و حصری نداشته است، محدود می‌سازد. بی‌بندوباری جنسی را نیز با تعیین تعزیرات و حدود، مهار کرده و رابطه جنسی را سامان می‌دهد. به نظر می‌رسد هر چه گوشه و زوایای جاهلیت بیشتر کاویده و شناخته شود، اهمیت و قدر اسلام بیشتر شناخته می‌شود.[6]
جاهلیت به یک دوره مشخص تاریخی یا یک شرایط معین اجتماعی منحصر نمی‏شود، بلکه در هر دوره و زمانی حتی در اوج پیشرفت تکنولوژی و تمدن بشری هرگاه چنین افکار و اندیشه‏هایی در جامعه بشری ظهور و بروز پیدا کند، دوران جاهلیت بار دیگر آغاز شده است. در عصر کنونی ما نیز، بیشتر جوامع بشری در جاهلیت به‏سر می‏برند. در بیشتر جوامع بشری امروز به‏ندرت مظاهر پاکیزگی و پیراستگی و ویراستگی مشاهده می‏شود و این شاید از آن روست که از ابزارهایی که خداوند بزرگ در قالب آیات و سوره‏های قرآن برای پاکسازی و بهسازی جامعه بشری از انواع آلودگی‏ها و رهایی جوامع اسلامی از عواقب خطرناک بازگشت جاهلیت اولی پیش‏روی بندگان نهاده است، استفاده نمی‏کنند.[7]
-----------------------------------------
[1] مطالعات اسلامی، ج 1
[2] سیره رسول الله، ص 83
[3]  فرقان/ 63
[4] نهج‌البلاغه، خطبه 33
[5] نساء/ 11
[6]برگرفته از دایرةالمعارف تشیع، ج 5، ص 281
[7] تبیان

 




عنوان :ارتباط حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه) با امام حسین(علیه السلام)
متن :از زمان خلقت آدم ابوالبشر تاکنون همواره دو جریان حقّ و باطل به موازات هم پیش رفته و کره خاک هیچ گاه از مصاف این دو جریان خالی نبوده است. پیروان هر یک از حق مداران گذشته، همواره بسترسازان حق گرایان آینده بوده اند و حق گرایان آینده تداوم بخشان راه حق پرستان گذشته. وضعیت باطل پیشه گان و دور افتادگان از صراط مستقیم نیز بر همین منوال بوده است.


عنوان :نمونه هائی از بدعت ها و کرامات ساختگی
متن :

درچند سال اخیر در سایه ناآگاهی جماعتی از دینداران و فتنه انگیزی های  بدخواهان اسلام شاهد شکل گیری جریان خزنده بدعت گذاری در دین با   بهره گیری از مسائل مربوط به حوزه غیب و توسل به صالحین می باشیم   برای آشنایی بیش تر با انواع بدعت به نمونه هایی از آن اشاره می کنیم  شاید توانسته باشیم گامی هرچند کوتاه در راستای روشنگری افکار  عمومی و پالایش شبهات و بدعت ها در عرصه دین برداریم :

1 ) عقیده به این که عطسه در اسلام نشانه صبر، یا عدد سیزده
دلیل بر نحوست و یا خواندن مرغ و جغد، شوم است، بدعت می باشد

2)اختلاط زن و مرد در صفوف نمازجمعه و جماعت در حالی که زنان
بدون پوشش و حجاب کامل حضور می یابند
 

 3 ) نـماز امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) به قصد این که مخصوص اعمال مسجد جمکران است نه مساجد دیگر، بدعت است

 4 ) سـه مـرتـبـه آب به نیت وضو ریختن و هر مرتبه دست کشیدن، با رسوم آن بدعت است

 5 ) دسـت بـسته نماز خواندن، گفتن آمین بعد از ولاالضالین و شستن پا به جای مسح، بدعت هستند، چون برخلاف نص قرآن است

6 ) تـحـریـم ازدواج مـوقت (متعه) برای همیشه از بدعت های  احکام است1


7 ) امامت جماعت توسط زنان

8 ) خـواندن دو رکعت نماز به نیت زیارت درامام زادگان یک امر بدعت آمیز است، ولی دو رکعت نماز مستحبی خـوانـدن و به روح امام زاده و یا دیگر مردگان هدیه دادن مانعی ندارد

9) ساختن اوهام خرافات و شکل دادن به کرامات ساختگی و القای آنها به دینداران افراطی و سطحی :این جریان با سودجویی از اعتقاد مردم به غیبت و کرامت ها و شهود عرفانی و توجه آنان به صالحان و عنصر توسل برای ضربه زدن به دین اقدام به طراحی می کند در مقابل عده ای از مسلمانان ضعیف النفس کم سواد دارای تزلزل اعتقادی و دلبستگی بیش از حد به ظواهر و امور جنبی و نداشتن مطالعه ی عمقی از ایدئولوژی دینی به استقبال آفرینش های وهمی و خرافی بدخواهان دین می روند و به آنها تمسک می جویند.

-ساختن و پردازش داستان ملاقات با امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) توسط برخی افراد معلوم الحال

-تکرار رمان کرامات ساختگی با جهت گیری کاملا حساب شده و طراحی آنها بشکل موهن و سپس دامن زدن به اشاعات مذکور از طریق افکار عمومی با هدف شکستن حرمت حریم و قداست ائمه اطهار(علیه السلام)

-تقدیس بیش از حد افراد تا ادعای آنان مبنی بر رابط بلافصل امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) یا حتی خود امام زمان (عجل الله تعالی فرجه)

حال در همین چهارچوب می توان به بعضی از نمونه های عینی این پدیده ها اشاره کرد:

1. غائله آقای بروجردی در تهران و پیامدهای رسانه ای ـ سیاسی آن برای کشور .

2. نمازگزاردن عده ای بسوی مسجد جمکران در شهرستان قم .

3. داستان خیالی نقش بستن شمشیر امام علی (علیه السلام) برروی شاخ یک گوسفند در منطقه شیبان از محلات حاشیه اهواز در سال 83

4. کرامت چاله حصیرآباد اهواز و نسبت دادن به امام حسین (علیه السلام) و سودجویی مالی جماعتی معتاد و شیاد از رهگذر آن داستان وهمی و خنده آور در سال 84

5. ادعای زن رمال مبنی بر شفادادن بیماران از طریق بستن بند در حرم امام زاده عباس الظاهر و خوراندن آب محتوی قرص های خواب آور به بیماران و کسب درآمد هنگفت از این منبع .2

 

---------------------------------------------------

[1]پایگاه حوزه

[2] باشگاه اندیشه




عنوان :عابدان بی وضو"1"(پاسخ به شبهات وهابیون به شیوه نوین)
متن :

سلام دوستان عزیز
وهابیت دیدگاه جدیدی در مذهب سنی حنبلی است که بنیان‌گذار آن محمد بن عبد الوهاب (1703-1791 میلادی) از
علمای سنی عربستان سعودی
است. وی پیرو ابن تیمیه بود و با ایدئولوژی‌های شیعه وتصوف آن زمان به مخالفت برخاست. وی تنها به حدیث و قرآن اعتقاد داشت و واسطه کردن شخص و بندگان خدا را کفر به خدا وشرک مطلق می‌دانست.مطلبی که خواهید خواند به کوشش یکی از دوستانم که حافظ قرآن
ونهج البلاغه است تنظیم شده است ایشان با خود قرآن جواب وهابیها را می دهند. البته
به خاطر طولانی بودن مطلب این پرسش وپاسخ قرآنی را در چند پست می آوریم
.و حال پاسخهای قرآن به اشکالات وهابیون علیه شیعه:



گفتم:سؤالاتی دارم که می خواهم با دلیل محکم و جواب صحیح دیگران را روشن کنم واز
نورانیت کلامت بهره ببرم.



گفت: »یا
أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَکُمْ بُرْهانٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَ أَنْزَلْنا إِلَیْکُمْ
نُوراً مُبیناً
«
ای
مردم! دلیل روشن از طرف پروردگارتان برای شما آمد; و نور آشکاری به سوی شما نازل
کردیم.
[1]



گفتم:
وهابیون می گویند تعمیر قبور اولیای خدا ومؤمنین شرک است.



گفت: »هذا
بُهْتانٌ عَظیمٌ
«
این بزرگی، است .
[2]



گفتم : یعنی کسی که قبور اولیای الهی را آباد کند کار خوبی انجام داده است؟



گفت: »وَ مَنْ یُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ
فَإِنَّها مِنْ تَقْوَی الْقُلُوبِ
«
هر
کس شعائر الهی را بزرگ دارد، این کار نشانه تقوای دلهاست.
[3]



گفتم:آیا احترام به قبور قبل از اسلام هم مورد پسند بوده؟



گفت: »وَ
کَذلِکَ أَعْثَرْنا عَلَیْهِمْ لِیَعْلَمُوا أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَ أَنَّ السَّاعَةَ
لا رَیْبَ فیها إِذْ یَتَنازَعُونَ بَیْنَهُمْ أَمْرَهُمْ فَقالُوا ابْنُوا عَلَیْهِمْ
بُنْیانا
«
و
اینچنین مردم را متوجه حال آنها کردیم، تا بدانند که وعده خداوند (در مورد رستاخیز)
حق است; و در پایان جهان و قیام قیامت شکی نیست! در آن هنگام که میان خود درباره
کار خویش نزاع داشتند، گروهی می‏گفتند: بنایی بر آنان بسازید .
[4]



گفتم : جایز است کنار قبور افراد با ایمان مسجد بنا شود؟



گفت: »قالَ
الَّذینَ غَلَبُوا عَلی‏ أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیْهِمْ مَسْجِداً
«
ولی
آنها که از رازشان آگاهی یافتند (و آن را دلیلی بر رستاخیز دیدند) گفتند: «ما
مسجدی در کنار (مدفن) آنها می‏سازیم (تا خاطره آنان فراموش نشود.)
[5]



گفتم : آیا با زیارت قبر مطهر پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) می
شود از او طلب آمرزش کرد؟



گفت: »وَ
لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ
لَهُمُ الرَّسُولُ
«
و
اگر این مخالفان، هنگامی که به خود ستم می‏کردند (و فرمانهای خدا را زیر پا
می‏گذاردند)، به نزد تو می‏آمدند; و از خدا طلب آمرزش می‏کردند; و پیامبر هم برای
آنها استغفار می‏کرد; خدا را توبه پذیر و مهربان می‏یافتند.
[6]



گفتم: وهابیون می گویند مردگان صدای شما را نمی
شنوند؟



گفت: » بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ
یُرْزَقُونَ
«
بلکه آنان، زنده‏اند، و نزد پروردگارشان
روزی داده می‏شدند.
[7]



گفتم :حضرت آدم(علیه السلام) برای توبه به درگاه الهی چگونه به پیامبر و آل او
متوسل شد.



گفت: » فَتَلَقَّی آدَمُ مِنْ رَبِّهِ
کَلِماتٍ فَتابَ عَلَیْهِ
«

سپس آدم از پروردگارش کلماتی دریافت داشت; (و با آنها توبه کرد.) و خداوند توبه او
را پذیرفت.
[8]



گفتم : پس حضرت محمد وخاندان پاکش وسیله خوبی برای ارتباط با خدا
است.



گفت: » یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا
اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسیلَة
«
ای
کسانی که ایمان آورده‏اید! از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید! و وسیله‏ای برای تقرب
به او بجوئید!
[9]

ادامه دارد...



منبع :مجله نسیم وحی/حمید رضا احمد پور





 










[1]
نساء،آیه 174




[2]
نور،آیه 16




[3]
حج، آیه32




[4]
کهف،آیه 21




[5]
کهف،آیه 21




[6]
نساء ،آیه 64




[7]
آل عمران، آیه 169




[8]
بقره، آیه 37




[9]
مائده، آیه 35






<   <<   6   7   8   9   10   >>   >