بدعت و عزاداری - پاسداری از سنگرهای ایدئولوژیک
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شما تا 25 ثانیه ی دیگر منتقل می شوید

با عرض خسته نباشید به دوستان عزیز ،
از امروز دیگه روی سیستم ایجاد و مدیریت سایت وی سی پنل مطلب مینویسم ،
الان هم در حال انتقال مطالب وبلاگم با کمک سیستم انتقال مطالب وی سی پنل به سایت جدیدم هستم .
شما تا چند لحظه ی دیگه به طور خودکار به سایت جدید وارد می شوید ...
اینم آدرس سایت : http://testuser.vcp.ir


بهمن 89

عنوان :بدعت و عزاداری
متن :


 



 
   
  سلام ادامه بحث بدعت را با یک سؤال ادامه می دهم آیا شیوه‏های عزاداری که در زمان صدر
اسلام وجود نداشته است، یک نوع
بدعت‏گذاری در دین نیست؟

درپاسخ می گوئیم:
1. باید توجه کرد که شیوه ‏های عزاداری، غیر از ماهیت عزاداری است.
در واقع عزاداری یک اصلی است که به گونه ‏های متفاوت و در شکل‏های مختلف،
ظهور می‏ کند؛ بنابراین آنها صرفاً یک ابزارند نه بیشتر.
      2.
ابزار و اظهار ماهیت باید با محتوای عزاداری و مغز پیام متناسب باشد؛ به
صورتی که بتواند با بهترین، شیواترین، نافذترین و نافع‏ترین وجهی، پیام و
درس و آموزه را به دیگران منتقل کند. به بیان دیگر، باید لباسی باشد که به
قامت آن راست آید؛ نه کوچک‏تر و نه بزرگتر. اگر کوچک باشد، که همه پیام را
پوشش نمی‏دهد و اگر بزرگ‏تر باشد، ذهن مخاطب را منحرف می‏کند و او را از
اصل فهم حقیقت باز می‏دارد.
      3. می‏توان برای ابلاغ محتوای
پیام، از ابزارهایی که در فرهنگ و تمدن ملل گوناگون وجود دارد سود جست و
آنها را به خدمت گرفت؛ چنان که اسلام زبان اردو را در هند به خدمت گرفت و
آن را ابزاری برای صدور اسلام به شبه قاره قرار داد و ... .
     4.
اسلام به آداب و رسوم ملل تا زمانی که با آموزه‏ های اصلی و گوهر اسلام در
تضاد و تهافت نباشد، احترام گذاشته و هیچ منعی نسبت به آنها روا نمی‏دارد؛
مثلاً اسلام هیچ‏گاه برای زبان و رنگ لباس و کیفیت غذای ملل مختلف، فنون،
صنایع و علوم - مادامی که با روح اسلام منافات نداشته باشد - محدودیتی قائل
نیست.
      
با توجه به آنچه گفته شد، از دیدگاه اسلام «عزاداری و
سوگواری» اهل‏بیت(علیهم السلام)، می‏تواند در قالب‏ها، فرم‏ها و ابزاری که در میان ملل
و اقوام مختلف مرسوم بوده، محقق شود و به شیوه‏های گوناگون تجلّی یابد.این
تا زمانی است که قالب‏ها؛ شکل‏ها، شیوه‏ها و گونه‏ها، به اصل پیام و محتوا
لطمه وارد نسازد؛ بلکه به بهترین نحو پیام را در ذهن و جان مخاطب جای دهد.
ازاین‏رو استفاده از شیوه ‏های عزاداری که در زمان صدر اسلام نبوده (مانند
زنجیرزنی، سینه‏زنی، تعزیه و ...) نه تنها بدعت در دین نیست؛ بلکه مددکار
اسلام بوده و می‏تواند در حد خود، شعارهای عاشورا و اهل‏بیت
(علیهم السلام) را به گوش
انسان معاصر رسانده و قلب او را به سمت باور بدان‏ها سوق دهد.

در هر حال تأکید می‏کنیم که این‏ها تنها ابزارند نه بیشتر و باید همواره
جنبه ابزاری آنها حفظ شود؛ نه آن که خدای ناکرده ابزار بر جان مسأله فائق
آید! ابزار تنها پلی برای گذشتن و رسیدن به بن و مایه مطلب است و هیچ‏گاه
هدف اولی نمی‏باشد. آنچه گاهی مشاهده می‏شود، متأسفانه همین قصه تلخ است که
عده‏ای از روی نادانی، به ظاهر بیش از باطن اهمیت می‏دهند و اصل موضوع را
مغفول می‏گذارند.