بدعت و معنای آن در لغت - پاسداری از سنگرهای ایدئولوژیک
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شما تا 25 ثانیه ی دیگر منتقل می شوید

با عرض خسته نباشید به دوستان عزیز ،
از امروز دیگه روی سیستم ایجاد و مدیریت سایت وی سی پنل مطلب مینویسم ،
الان هم در حال انتقال مطالب وبلاگم با کمک سیستم انتقال مطالب وی سی پنل به سایت جدیدم هستم .
شما تا چند لحظه ی دیگه به طور خودکار به سایت جدید وارد می شوید ...
اینم آدرس سایت : http://testuser.vcp.ir


بهمن 89

عنوان :بدعت و معنای آن در لغت
متن :سلام دوستان عزیز
باخودم فکر می کردم که به چه مبحثی بپردازم که هم به درد بخورد وهم مسأله روز باشد که ذهنم به مسأله بدعت افتاد که الآن مباحث داغی در این زمینه مطرح می شود و مباحثی هم در مصادیق بدعت می شود که به یاری خداوند وپیشنهادات شما دوستان عزیز امیدوارم به مباحث خوبی بپردازیم ومی دانم شما هم در باره مصادیق بدعت سؤالات فراوانی دارید که با همفکری همدیگر ان شاء الله آنها را حل کنیم.
چنانچه شما با سلیقه بنده آشنا هستید من قبل از پرداختن به مباحث به بررسی لغوی آن می پردازم.
بدعت در لغت عرب، به معنی کار بی سابقه است که نمونه قبلی نداشته
باشد. قرآن، خدا را چنین توصیف می‏کند:
«بَدِیعُ الْسَّمَاواتِ والأرضِ»[1]
 آفرینند آسمان و زمین است. که آنها را بدون الگو و نمونه پیشین، آفریده است، و به عبارت دیگر، هر چیز جدید و بی سابقه را «بدیع» و کار نو ظهور را «بدعت» توصیف می‏کنند. راغب در مفردات می‏گوید:ابداع، پدید آوردن چیزی است که نمونه و سابقه ‏ای نداشته باشد و چاهی را که تازه حفر کرده باشند، بدیع می‏گویند.
 قرآن پیامبر را چنین توصیف می‏کند:
«قُلْ مَا کُنتُ بِدْعاً مِنَ الرُّسُلِ»[2]بگو من در میان پیامبران پدیده نو ظهوری نیستم، بلکه پیش از من نیز پیامبرانی آمده ‏اند.
بدعت به معنی لغوی، یعنی کارهای نو ظهور، نمی‏تواند بدون قید وشرط حرام باشد، زیرا جهان زندگی پیوسته در دست تغییر و دگرگونی است و همان طور که طبیعت به طور مستمر در حرکت و تغییر و نو آوری است، زندگی انسان نیز از نظر پوشاک و خوراک و مسکن و صنایع، پیوسته در حال دگرگونی و نو شدن است و هیچ عاملی نمی‏تواند حرکت عظیم زندگی انسان را متوقف سازد، بلکه او باید طبق سنت الهی گام به پیش نهد و زندگی را هر روز رنگین تر ساخته و چهرة زندگی را هر روز تازه تر سازد.[3]
پس هرچیز بدیعی مطلقا ممنوع نیست بلکه باید دارای شرایطی باشد که به آن بدعت ممنوع گفته شود که به خواست الهی در پست بعدی به آن می پردازیم.

--------------------------------------
[1] سوره انعام،آیه 101

[2] سوره احقاف،آیه 9

[3] استاد محقق جعفر سبحانی،فرهنگ عقائد و مذاهب اسلامی ج 3
 
به نقل از سایت تبیان